Chór

Chór Kameralny Collegium Musicum UW został założony w 1994 r. przez wykładowców, pracowników i absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego. Jest wolnym akademickim stowarzyszeniem, dającym amatorom szansę wykonywania muzyki na profesjonalnym poziomie, nawiązującym do średniowiecznej tradycji collegium musicum.

Chór występuje w Warszawie – na Uniwersytecie i nie tylko, bywa w całej Polsce, bierze udział w wielu ważnych imprezach muzycznych: Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica, Czwartkowe Spotkania Muzyczne w Filharmonii Narodowej, BACH 200 UW, Mazowsze w Koronie, Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Universitas Cantat w Poznaniu, Muzyka w zabytkach Chełmna, Międzynarodowy Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach, Muzyka w Sandomierzu, Festiwal Stacja Kutno, Festiwal Pamiętajmy o Osieckiej. Współpracował także ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Zamkiem Królewskim w Warszawie, Towarzystwem im. Fryderyka Chopina. Dla Polskiego Radia zespół wykonywał partię chóralną w przedstawieniach opery radiowej Macieja Małeckiego Balladyna w reżyserii Anny Seniuk, kilkakrotnie koncertował na antenie radiowej Jedynki, Trójki, Radia Dla Ciebie. Występy telewizyjne to m.in. Piosenki Starszych Panów dla TVP 3, udział w Koncercie Jubileuszowym z okazji 50-lecia TVP czy też finałowy koncert XXX Lidzbarskich Wieczorów Humoru i Satyry.

Repertuar a cappella Collegium Musicum UW to przede wszystkim muzyka polska – dawna i współczesna, a także XVI/XVII-wieczne utwory z kręgu muzyki włoskiej, hiszpańskiej i angielskiej. Jedną ze specjalności chóru jest polski repertuar kolędowy, wzbogacony o pieśni staropolskie i wiele zagranicznych. W repertuarze wokalno-instrumentalnym zespołu znajdują się dzieła Bacha, Haendla, Telemanna, Hassego, Charpentiera, Lottiego, Zelenki, Purcella, Mozarta, Haydna, Faure’go.

Wizytówką chóru są piosenki Starszych Panów, Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego, w chóralnych aranżacjach Andrzeja Borzyma — utwory w mistrzowski sposób łączące znakomitą muzykę i teksty, opisujące z wielkim poczuciem humoru ludzkie zwyczaje, relacje i szeroką gamę przypadków miłosnych. Program ten wielokrotnie prezentowany był na scenach w całej Polsce — m.in. w spektaklu Śpiewnik Pana Wasowskiego warszawskiego Teatru Syrena u boku Justyny Steczkowskiej i Wojciecha Malajkata (2013-2016), a także na ekranie telewizyjnym. Kontynuacją tego udanego projektu są podobnie opracowane piosenki do tekstów Agnieszki Osieckiej.

Chór współpracował ze świetnymi orkiestrami – m.in. Royal Baroque Ensemble, Il Tempo, Polską Orkiestrą Radiową, Kukla Band – oraz znakomitymi muzykami wszelkich stylów i specjalności: Olga Pasiecznik, Jakub Józef Orliński, Anna Radziejewska, Lilianna Stawarz, Marek Toporowski, Marco Vitale, Karol Kozłowski, James Oxley, Dirk Snellings, Krzysztof Herdzin, Justyna Steczkowska, Wojciech Rajski, Magda Umer, Grzegorz Turnau, Henryk Miśkiewicz, Janusz Radek, Leszek Potasiński i wielu innych. Dyskografia CMUW liczy 13 tytułów, w tym polskie i światowe prawykonania współczesnych utworów, a także gościnny udział w nagraniach Artura Andrusa czy Michała Bajora.

Zespół koncertował już w 17 krajach na 4 kontynentach, m.in. w Chile, Egipcie, RPA, Gruzji, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Włoszech, na Islandii i Ukrainie. Zdobył trzy złote dyplomy i zwycięstwo w kategorii „muzyka popularna” na Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny Canco Mediterrania w Lloret de Mar (Hiszpania, 2014), brał też udział w Festival Internazionale di Musica Universitaria w Bari (Włochy, 2008), spotkaniach Cori in Amicizia w Palermo (Włochy, 2011), Ohrid Choir Festival (Macedonia, 2012), Semaine Polonaise w Tuluzie (Francja, 2013), 10. World Choir Games w Tshwane (Południowa Afryka, 2018), 25.  Festival Internazionale di Canto Corale Alta Pusteria (Włochy, 2022).

Ambicją Collegium Musicum UW jest prezentowanie utworów interesujących, lecz mało znanych — nowo odkrytych lub rzadko wykonywanych, m.in. Requiem Szymona Kurana (1955-2005), dwuchórowe motety Giovanniego Battisty Coccioli (XVI/XVII w.), zachowane w kłodzkich archiwach utwory Józefa Bolechowskiego (1743-1811) czy słusznie zapomniane pieśni polskiego socrealizmu. W latach 2007-2013 z inicjatywy chóru funkcjonował na Uniwersytecie Warszawskim stały cykl wydarzeń muzycznych. W 2011 r., dzięki współpracy Collegium Musicum UW i Instytutu Muzykologii UW, zainaugurowano cykl koncertowy BACH 200 UW — 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego.

Od 2013 r. zespół współpracuje organizacyjnie ze Stowarzyszeniem Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per musica.