________________________________________________________

KWIECIEŃ 2009

Pasja wg św. Jana J.S. Bacha

N a zaproszenie Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej i Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wzięliśmy ponownie udział w koncertach pasyjnych: 4 kwietnia w Podkowie Leśnej w kościele św. Krzysztofa oraz w Niedzielę Palmową, 5 kwietnia w Sali koncertowej UMFC.
Joanna Freszel — sopran, Wanda Franek i Joanna Motulewicz — alt oraz Artur Janda — bas wykonali arie z Pasji Janowej, Jerzy Zelnik wystąpił w charakterze Ewangelisty i przeczytał fragmenty Ewangelii, my zaśpiewaliśmy odpowiednie chorały oraz wieńczący Pasję chór Ruht wohl, grała Międzyuczelniana Orkiestra Barokowa przygotowana przez Agatę Sapiechę.
Bardzo cieszymy się z tej kolejnej owocnej współpracy, która daje nam wiele przyjemności i — jak słyszeliśmy — wiele satysfakcji słuchaczom.


Stabat Mater Józefa Zeidlera
[POSŁUCHAJ — Stabat Mater]

J ózef Zeidler (ok.1744—1806) był członkiem kapeli przy klasztorze Filipinów na Świętej Górze koło Gostynia, dla której komponował msze, nieszpory, litanie i motety... Kopie jego utworów przechowywane są w archiwach gostyńskich, jasnogórskich, w Grodzisku Wlkp., w Poznaniu. Po 200. latach zostały przywrócone koncertowej prezentacji podczas kolejnych edycji Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana w Gostyniu. Wzbudziły żywe zainteresowanie wykonawców i publiczności. My także postanowiliśmy propagować twórczość „polskiego Mozarta” i wspólnie z zaprzyjaźnionymi muzykami z zespołu Prima Vista zaprezentowaliśmy w Wielką Środę, 8 kwietnia, w kościele Akademickim św. Anny jego Stabat Mater.
Do wspólnego wykonania zaprosiliśmy solistów: Iwonę Leśniowską — sopran, Dorotę Lachowicz — alt, Sylwestra Smulczyńskiego — tenor, Artura Jandę — bas.
W nastrój Wielkiego Tygodnia, ale także w klasyczną, elegancką stylistykę wprowadziły fragmenty Siedmiu Słów Chrystusa na Krzyżu, opracowane przez Haydna na kwartet smyczkowy dla katedry w Kadyksie. Tu, wykonane przez Prima Vista, były swoistą uwerturą do równie klasycznego, utrzymanego w stylu galant Stabat Mater Józefa Zeidlera.


CZERWIEC 2009

Norwegia: Oslo — Trondheim — Kristiansund — Bergen
[GALERIA]

Kiedy zabrzmiał ostatni dzwonek w szkołach ogłaszając rozpoczęcie wakacji 2009, właśnie startowaliśmy z Okęcia, aby rozpocząć naszą norweską wyprawę.
Na zaproszenie Gamle Oslo Kro- og Kirkekor wystąpiliśmy w Oslo na Uniwersytecie i w Kościele Grønland, w Kristiansund (okolice Trondheim) oraz w Bergen. Tu bardzo sympatycznie spotkaliśmy się z miejscową Polonią — rozmowy, wspomnienia, trochę wspólnego śpiewania.
Podczas tych koncertów zaprezentowaliśmy dawną muzykę polską, współczesne opracowania melodii ludowych, „nasze” piosenki z Kabaretu Starszych Panów oraz piosenki do teksów Agnieszki Osieckiej w niedoścignionych aranżacjach Andrzeja. Ucieszyła nas szczególnie opinia, że muzykę dawną śpiewamy uduchowieni, a piosenki — rozrywkowo i ze swingiem.
Była też — oczywiście — część turystyczno-krajoznawcza, lądem i wodą, przez góry, lodowce i fiordy. „Ochom” i „achom” nie było końca...


SIERPIEŃ 2009

50-lecie Kabaretu Starszych Panów — Lidzbark Warmiński
[GALERIA]

Już 50 lat mija od powstania Kabaretu Starszych Panów, 25 lat od śmierci Jerzego Wasowskiego, 5 od pożegnania z Jeremim Przyborą.
28 sierpnia mieliśmy przyjemność wziąć udział w jubileuszowym koncercie z okazji tego półwiecza — podczas XXX Lidzbarskich Wieczorów Humoru i Satyry.
W amfiteatrze pod murami sławnego zamku w Lidzbarku Warmińskim wystąpiliśmy u boku Magdy Umer, Moniki Dryl, Andrzeja Poniedzielskiego, Zbigniewa Zamachowskiego i tria BBC (Borkowski — Bartkowski — Cegielski). Dzielna publiczność przetrwała ulewę tuż przed koncertem, by razem z nami cieszyć się z niedługiej chwili bez deszczu i zawsze zbyt krótkiego spotkania z poezją Mistrza Jeremiego i muzyką Mistrza Jerzego.

PAŹDZIERNIK 2009

Pamiętajmy o Osieckiej...

Pod tym hasłem odbywa się tradycyjnie konkurs piosenki dla młodych wykonawców, organizowany przez Fundację „Okularnicy”...

W tym roku konkurs został wzbogacony o koncerty towarzyszące, które inaugurowały działalność Sceny Kameralnej Teatru Roma i stworzyły nową jakość — Festiwal Pamiętajmy o Osieckiej 2009. Jesteśmy zaszczyceni, że 11 października mogliśmy zaśpiewać podczas pierwszego z festiwalowych koncertów. Wykonaliśmy kilka "naszych" piosenek Starszych Panów oraz — oczywiście — aranżacje piosenek Agnieszki Osieckiej. Zabrzmiały więc i Wielka woda i Pogoda na szczęście i — z ogromnym zaciekawieniem przyjmowana — Uroda z muzyką Wandy Warskiej, którą w oryginale kompozytorka wykonuje tylko z towarzyszeniem jazzującego kontrabasu. Swoje mistrzowskie umiejętności aranżacyjne, wyczucie muzycznego idiomu połączonego ze zrozumieniem materii chóralnej, Andrzej Borzym potwierdził również w aranżacjach piosenek obecnego na koncercie Pana Adama Sławińskiego (Dookoła noc się stała i O przydatności duszy...); serdecznie naszemu dyrygentowi gratulował, a my byliśmy dumni, że Andrzej dla nas tworzy swoje małe arcydziełka i szczęśliwi, że możemy je razem z nim wykonywać przed tak wspaniałą publicznością.


LISTOPAD 2009

Nowy Okólnik — młodzi warszawscy kompozytorzy

14 listopada wzięliśmy udział w koncercie kompozytorskim Miłosza Bembinowa, warszawskiego kompozytora o międzynarodowej renomie. Koncert organizowany przez Biuro Promocji UW tym razem zawędrował w gościnne progi Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie w Sali Koncertowej kompozytor zaprezentował ze swojej bogatej twórczości utwory przeznaczone na chór.

Poza nami wystąpiły także Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego oraz gość specjalny, współpracujący od wielu lat z Miłoszem Bembinowem — Astrolabium, Chór Wyższej Szkoły Bankowej z Torunia. Partie solowe zaśpiewali Katarzyna Kowalska — sopran i Paweł Bazan — baryton. Żywo reagująca publiczność usłyszała więc kompozycje wielogłosowe a cappella (Jubilate Deo, Ave maris stella, Beatus vir), na chór i solistów (Stabat Mater, Vulnerasti cor meum), z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego — Oratio i przygotowane specjalnie na tę okazję w wersji polichóralnej Veni sancte spiritus.

Miłosz Bembinow znakomicie rozumie chóry, komponuje z wielkim wyczuciem chóralnej materii, a za pomocą tej materii wyczarowuje bogate, kolorowe nastroje. O tajnikach jego kompozytorskich pomysłów, przeżyciach towarzyszących wykonywaniu jego muzyki, mieliśmy okazję porozmawiać podczas sympatycznego spotkania pokoncertowego. Dziękujemy za zaproszenie i czekamy na dalsze poruszające kompozycje.


GRUDZIEŃ 2009

10 lat BUW na Powiślu

19 grudnia wystąpiliśmy podczas Koncertu Jubileuszowego dziesięciolecia BUW na Dobrej. Zaprezentowaliśmy opracowania polskich pieśni ludowych na chór a cappella Romualda Twardowskiego, Karola Szymanowskiego, Mikołaja Henryka Góreckiego. Pokazaliśmy w ten sposób, jak do źródła — pieśni ludowej — podchodzili kompozytorzy muzyki klasycznej. Był to swoisty kontrapunkt do „nowej tradycji” w porywającym występie kwartetu Kwadrofonik. Dwa znakomite duety — fortepianowy (Lutosławski Piano Duo) i perkusyjny (Hob-beats Duo) — zespolone w kolorową całość, znakomicie znalazły się w nowoczesnym wnętrzu, wśród m.in. starodruków, rycin, kartografii, manuskryptów. Życzymy BUW kolejnych bardzo udanych dekad i dziękujemy za zaproszenie.