________________________________________________________


Il Quotidiano, 22 maja 2008 r.

Na sezon koncertowy 2007/8, który [...] zmierza już ku końcowi, Polifonica Materana „Pier Luigi da Palestrina” - najstarsza instytucja w regionie - zaoferowała publiczności wydarzenie na najwyższym poziomie artystycznym, które wywołało szeroki oddźwięk i duże zainteresowanie. w zabytkowym kościele S. Agostino wystąpił znakomity i znany chór COLLEGIUM MUSICUM Uniwersytetu Warszawskiego pod dyrekcją Andrzeja Borzyma.
Organizacja [Polifonica Materana - przyp. tłum.], z sukcesem prowadzona przez Carmine Catenazzo, trzymając się swej linii programowej, koncentrującej się głównie na rozwoju własnego zespołu chóralnego, a realizowanej głównie drogą słuchania i porównywania, a także na uwrażliwianiu lokalnej społeczności na muzykę, zdołała pozyskać zespół renomowany i pojawiający się na estradach całego świata. Dzięki temu mieliśmy okazję wysłucha doskonałych wykonawców, jakimi są goszczący u nas śpiewacy [...].
Publiczność pozostała pod ogromnym wrażeniem siły, przejrzystości, skali i sprawności głosów, prowadzonych przez mistrza Borzyma plastycznymi ruchami rąk, sugestywnymi spojrzeniami i ekspresyjnym wyrazem twarzy. Zdawało się, że uczestniczymy w magicznym seansie czarnoksiężnika. Koncert, na którego program składały się kompozycje polskie, angielskie, hiszpańskie, włoskie z XVI-XVIII w. objawił doskonałe zgranie zespołu oraz umiejętność uzyskiwania efektów kolorystycznych i brzmieniowych. Utwory religijne (...) potraktowane zostały z wyczuciem stylu i finezją.
Szczególne wrażenie wywołała interpretacja Adoramus Mikołaja Zieleńskiego, największego kompozytora polskiego przed Chopinem oraz, ze spuścizny włoskiej, Quirino Gaspariniego; również spójne i surowe wykonanie psalmów Wacława z Szamotuł [...] i Mikołaja Gomółki. Ponadto, w repertuarze religijnym, zespół z Polski wykazał się dużą sprawnością wykonując Magnificat hiszpańskiego kompozytora Cristobala de Morales, znanego właśnie z Magnifikatów i z Lamentacji. Trudności interpretacyjne, których nastręczają 8-głosowe O Maria, Dei genitrix, Vulnerasti cor meum, Jubilate Deo Giovanniego Battisty Coccioli, chór pokonał z niezwykłą zręcznością. z wielką wrażliwością, na sposób niemal romantyczny, zespół zaśpiewał Lord, give Thy Holy Spirit Thomasa Tallisa [...], zaś w interpretacji utworu Lord, how long willt Thou be angry Henry'ego Purcella [...] pokazał duże możliwości ekspresyjne. Równie zachwycające było wykonanie pięknego Almighty Lord and God of Love i poruszającego I heard a voice Thomasa Tomkinsa.
Entuzjastycznym oklaskom nie było końca.

Lucio Marconi
Tłum. Agnieszka Gołębiowska



Organizatorzy:
  • COLLEGIUM MUSICUM Uniwersytetu Warszawskiego
  • Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego
  • Stowarzyszenie HARMONIA - Coro e orchestra dell'Ateneo barese
  • Universita di Bari
  • Coro della Polifonica Materana „Pierluigi da Palestrina”
Wsparcie finansowe:

     Uniwersytet Warszawski - kultura.uw

Koncerty:
  • 18 maja (niedziela) - Auditorium Diocesano Vallisa w Bari - 10. Festival Internazionale di Musica Universitaria
  • 20 maja (wtorek) - kościół Sant'Agostino w Materze