DOKONANIA / 2017-2018

CZERWIEC — LISTOPAD 2017 / Chór przyjechał! — edycja 2017

Niejednokrotnie mieliśmy okazję przekonać się, że różne nasze pomysły i plany muszą znaleźć swój czas, aby się zmaterializować. Zawsze – obok wielkich, renomowanych sal – chcieliśmy śpiewać w małych parafiach i domach kultury, pod strzechą, wśród łąk, w słońcu i w deszczu, tak po prostu dla publiczności… Taką szansę stworzył nam znakomity program MKiDN „Kultura dostępna”. Dzięki niemu, w ramach cyklu koncertów „Chór przyjechał!”, możemy zrealizować to nasze marzenie.

Pomyśleliśmy, że „chór przyjeżdża” na sobotę i niedzielę z dwoma programami: w domu kultury śpiewa piosenki Starszych Panów i Agnieszki Osieckiej, a w miejscowym kościele program Gaude Mater Polonia, wypełniony polską muzyką od Wacława z Szamotuł po Henryka Mikołaja Góreckiego.

Zaczęliśmy jeszcze w czerwcu 2017 roku, śpiewając dwa koncerty w Mirczu, gminnej wsi w powiecie hrubieszowskim, nad samą ukraińską granicą. I już pierwszy z naszych wyjazdów przyniósł dowód, że nasz plan był genialny w swej prostocie. W wypełnionym po brzegi kościele Zmartwychwstania Pańskiego zaprezentowaliśmy renesansowe motety i współczesne interpretacje polskiego folkloru – zasłuchana publiczność nie uroniła ani nuty, w przerwach między utworami uroczo dyskutując z dyrygentem. Po koncercie podeszła do nas młoda kobieta, mówiąc: „Pochodzę stąd, ale już nie mieszkam w Mirczu. Skończyłam muzykologię i wyjechałam. To jest wielka rzecz, co tu zrobiliście – tu nie ma takiej muzyki, tu jest kraina disco polo.” Dla takich słów warto jechać nawet 1000 kilometrów!

Podczas wakacyjnej podróży w Pieniny zaśpiewaliśmy nasze ulubione piosenki 13 sierpnia w imponującym Dworku Gościnnym w Szczawnicy, a staropolskie pieśni Wacława i psalmy Mikołaja szczególnie zabrzmiały w święto Wniebowzięcia NMP pośród XIV-wiecznych fresków w starym kościółku w Krościenku nad Dunajcem. Pięknie dziękujemy za przemiłe przyjęcie w Pieninach Pani Agnieszce Żarskiej, na co dzień kierującej Szczawnickim Chórem Kameralnym, organizatorce wspaniałych festiwali barokowej muzyki.

Snujące się mgły nad Wartą towarzyszyły w listopadzie naszej podróży do Zagórowa, miejsca rozbrzmiewającego muzyką. W Zagórowie śpiewają wszyscy, a do tego jeszcze porywająco grają na różnych instrumentach. Zaprzyjaźniliśmy się ze znakomitym męskim zespołem Quarta, który swoją muzykalnością i radością muzykowania ujął nas serdecznie. Niezapomniany wieczór i duże wyzwanie, aby takiej publiczności, a zwłaszcza Łukaszowi Parusowi, Dyrektorowi Domu Kultury, śpiewem pięknie podziękować za wspaniałe przyjęcie. Polecamy Zagórów!

WRZESIEŃ 2017 / III Festiwal Dramma per Musica — Jan Dismas Zelenka

Festiwal Dramma per Musica, dedykowany barokowej operze w jej najznakomitszej postaci, jest też przestrzenią, w której odkrywamy muzykę epoki baroku nieoczywistą, mniej znaną, lecz także smakowitą, znakomicie skonstruowaną, pełną znaczeń i emocji. Taka jest muzyka Jana Dismasa Zelenki, kompozytora ciekawego, a w Polsce wciąż mało granego i znanego.

W Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie 15 września 2017 zabrzmiała „Missa Votiva” ZWV 18 w wykonaniu naszym oraz solistów: Pauliny Tuzińskiej (sopran), Joanny Lalek (alt), Przemysława Baińskiego (tenor) i Artura Jandy (bas). Msza skomponowana została w 1739 jako wotum za cudowne ozdrowienie kompozytora, pełna energii, ale też refleksji nad kruchością ludzkiej egzystencji. Listę wykonawców uzupełniał wspaniały Royal Baroque Ensemble, a całość poprowadził Maestro Andrzej Borzym.

Praca nad muzyką Zelenki, świadomość jego związków z polskim dworem królewskim – był wszak kapelmistrzem Augusta II Sasa – i to, że wracamy (być może) z jego muzyką do Warszawy, były szczególną satysfakcją. Dziękujemy!

JESIEŃ 2017 / Starsi Panowie Chórem — premiera płyty i tournée koncertowe

11 września 2017
premiera płyty-książki

„Trudno mi ustosunkować się do tej niebywałej gry odcieni, do tego nieprawdopodobnie czułego instrumentu, jakim jest ten Chór przy wydobywaniu wszystkich niuansów tekstów i wspaniałej muzyki mojego Przyjaciela… To jest coś niezwykłego! Ja to muszę sobie spokojnie przeżyć…” – Jeremi Przybora, 27 stycznia 2001

Słowa Mistrza Jeremiego, którego mieliśmy zaszczyt poznać i który swoje piosenki w naszym wykonaniu polubił, stały się mottem wydawnictwa Starsi Panowie Chórem. Z tym większym entuzjazmem ruszyliśmy w tournée promujące naszą nową płytę, zazwyczaj w przemiłym towarzystwie Moniki i Grzegorza Wasowskich. Było to tournée zaprawdę ogólnopolskie, albowiem zaśpiewaliśmy:

• 15 października w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. A. Osieckiej i jednocześnie na antenie radiowej Trójki.
    • 29 października w Teatrze na Plaży w Sopocie na zakończenie II Festiwalu Twórczości Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego.
    •  Śpiewaliśmy, a za nami szumiało wzburzone morze… Dziękujemy za wspaniałe przyjęcie Teatrowi na Plaży, Panu Piotrowi Kosewskiemu i wspaniałej trójmiejskiej publiczności!

• 19 listopada w Kutnowskim Centrum Teatru, Muzyki i Tańca na inaugurację XIII edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Jeremiego Przybory „Stacja Kutno”.
    • „Co jest w tym Kutnie, no co jest w tym Kutnie…?” – W Kutnie są nasi ulubieni darczyńcy, sponsorzy, wielbiciele Starszych Panów, byliśmy i my! Mieliśmy zaszczyt zainaugurować trzynastą „Stację Kutno”. A jeszcze tak niedawno śpiewaliśmy na galowym koncercie 2. edycji Festiwalu w 2006 roku…

• 2 grudnia w Ośrodku Kultury Ochoty OKO podczas 10. Konkursu Wokalnego „Piosenka jest dobra na wszystko”.
  • 12 grudnia w PROM-ie Kultury na Saskiej Kępie, z transmisją na antenie RDC; po nim mogliśmy przeczytać takie miłe słowa: „To był cudowny wieczór. Z przyjemnością wysłuchałam paru nieznanych mi utworów Starszych Panów w pięknej aranżacji Pana Borzyma i rewelacyjnym wykonaniu Chóru.”
  • 13 stycznia, już w 2018 roku, w Filharmonii Łódzkiej na zaproszenie łódzkiego Klubu Nauczyciela.
  • 13 lutego, w Ostatki tamtego karnawału, ponownie w naszym ulubionym PROM-ie Kultury przed zaprzyjaźnioną publicznością.
KWIECIEŃ 2018 / Lege Artis w Warszawie

Mistrzem nad mistrzami w opracowaniu piosenek na zespół wokalny jest Andrzej Borzym. Sława Jego przekracza niejedną granicę i łączy różne światy. Nie dziwi więc, że krakowski zespół Lege Artis, pod kierunkiem Agnieszki Treli-Jochymek,  zapragnął zaśpiewać piosenki Grzegorza Turnaua w Andrzejowym opracowaniu. Grzegorz Turnau projekt serdecznie poparł, a my zaprosiliśmy Lege Artis do Warszawy, aby i warszawska publiczność miała okazję rozsmakować się w piosenkach Pana Grzegorza rozpisanych na głosy.

Działo się to 21 kwietnia w zaprzyjaźnionym Promie Kultury na Saskiej Kępie oraz 22 kwietnia w ramach cyklu koncertów „Muzyczne cztery pory roku w Ogrodzie” organizowanym przez Ogród Botaniczny PAN w Powsinie. Obok naszych gości wystąpiliśmy także my, śpiewając piosenki Starszych Panów.

Tak nawiązaliśmy współpracę, której rezultatem była nasza wizyta w Krakowie w listopadzie 2019 i wspólny koncert w Sali Kameralnej tamtejszej Akademii Muzycznej. Koncert musiał rozpocząć się z lekkim opóźnieniem, bo organizatorzy potrzebowali czasu, aby donieść wiele dodatkowych krzeseł dla napływającej publiczności. Bardzo to było miłe, szczególnie gdy publiczność ta, w niełatwych warunkach – duże zagęszczenie – żywiołowo reagowała na występy obu chórów. Dziękujemy Lege Artis! I mamy ochotę na więcej. Pozostajemy w nadziei, że z wzajemnością.

LIPIEC 2018 / Z koncertami w Południowej Afryce

Niezapomniane afrykańskie tournée! Dla wielu z nas… podróż życia!

Najpierw w Pretorii wzięliśmy udział w 10. World Choir Games, czyli Światowych Igrzyskach Chóralnych, jako jedyny chór z Polski! Zaśpiewaliśmy festiwalowy koncert w Menlyn Park, wystąpiliśmy w kategorii Evaluation Performance , ocenieni na „very good”. Bardzo miłe międzynarodowe jury – Jennifer Thiam (Singapur), Peter Habermann (Niemcy), Eric Banks (USA) – przekazało nam wiele pochwał, ale także cennych uwag i wskazówek. Było to w auli University of Pretoria, którego główny kampus jest jednym z najładniejszych miejsc w tym mieście.

Pretoria to jednak przede wszystkim spotkanie z Nelsonem Mandelą, obecnym wszędzie i wokół: jego potężna statua w zachodzącym afrykańskim słońcu, przejmujące Soweto, gdzie zwiedzaliśmy jego dom, Muzeum Apartheidu…

Pretoria to także zapadające w serce spotkania z afrykańską przyrodą i kulturą:

• safari w Parku Narodowym Pilanesberg, mnóstwo dzikich zwierząt i wspaniałych zdjęć
    • wjazd kolejką linową na jeden ze szczytów gór Magaliesberg, skąd roztaczał się widok na pokryte sawanną wzgórza Afryki…
    • zwiedzanie jaskini Sterkfontein w Kolebce Ludzkości – Cradle of Humankind i kopalni diamentów w Cullinan
    • każdy stragan z pamiątkami, z rękodziełem, od którego nie można oderwać oczu.

Przede wszystkim zaś z Pretorii wywozimy niezapomniane wspomnienie o uroczych i serdecznych ludziach, którym pięknie dziękujemy: przedstawicielom Ambasady RP z Panią Konsul Dominiką Mosek – już zaczęliśmy snuć wspólne plany, gdzie to jeszcze nie byliśmy – oraz naszemu przewodnikowi-opiekunowi George’owi, który odkrywał przed nami Afrykę w kolejnych stopniach wtajemniczenia, na koniec wprowadzając nas w tajniki afrykańskiej kuchni.

A potem był Kapsztad! Jedno z najpiękniejszych miast świata, gdzie wszystkie nasze spotkania i wrażenia jeszcze mocniej zapisały się w naszej pamięci i w sercach.

Zaśpiewaliśmy dwa niezwykłe koncerty z polską muzyką od Szamotulczyka po Wasowskiego:
– 8 lipca w katolickiej St. Mary’s Cathedral, najpierw śpiewając podczas mszy św., zaś po koncercie zaproszeni na przemiłe spotkanie z miejscowymi rodakami ze Stowarzyszenia Polaków.
– 11 lipca w St. Michael’s Church dla polsko-afrykańskiej publiczności.

Kraj Przylądkowy to prawdziwy raj, który dane nam był zwiedzać przez trzy dni. Zaczęliśmy od wycieczki na południowy kraniec Starego Świata – przylądek Cape Point, gdzie w samo południe słońce świeciło na nas dokładnie z północy… A po drodze jeszcze nadmorskie widoki na Chapman’s Peak Drive, a potem kolonia przeuroczych pingwinów na plaży Boulders Beach… Bez wątpienia jedno z najpiękniejszych miejsc na Ziemi!

Kolejnego dnia spotkaliśmy się na Górze Stołowej, niektórzy kolejką linową, inni wchodząc samodzielnie (było to zimowe wejście bez tlenu 😉). Była też kąpiel w zimnym południowym Atlantyku na plaży Camps Bay, a na koniec urzekający zachód słońca…

Wreszcie wizyta w jednej z najstarszych winnic Afryki, Groot Constantia, gdzie mogliśmy rozsmakować się w naprawdę znakomitym winie, oraz w pełnym wiatru i egzotyki ogrodzie botanicznym Kirstenbosch.  Kolejne fantastyczne spotkanie z afrykańska przyrodą, zachwycającymi kolorami i formami…

Zaznaliśmy też afrykańskiej zimy – przyszedł też deszcz, powitany w Kapsztadzie z radością, ponieważ hasło „save water” obowiązuje tu wszędzie. My w deszczowy i zimny dzień wybraliśmy głównie zwiedzanie muzeów (m.in. niezwykłego Zeitz MOCAA Museum of Contemporary African Art) i kościołów (anglikańską katedrą Św. Jerzego zawiadywał niegdyś abp Desmond Tutu, znany nam osobiście doktor honoris causa UW) oraz buszowanie wśród straganów i sklepów w poszukiwaniu autentycznych afrykańskich pamiątek.

Jeszcze tylko pożegnanie Atlantyku, pochmurnego, deszczowego, równie pięknego, z pieśnią na ustach – „Shosholoza”, zwana drugim hymnem RPA.

Razem z nami byli tam ci, który do tej wyprawy wnieśli swój wkład – mniejszy czy większy, ale ważny, i teraz bardzo chcemy im podziękować: Uniwersytet Warszawski, Kinga Jaźwińska, Aneta Polak, Grażyna Purtak, 10th World Choir Games 2018, Jennifer Thiam, Peter Habermann, Eric Banks, Ambasada RP w Pretorii, Pani Konsul Dominika Mosek, Head South Lodge i cała załoga hotelu z Yasminą na czele, Jeff i Jenna Levy, St Mary’s Cathedral Parish, Rev. Fr. Rohan Smuts, Dale de Windt, St Michael’s Catholic Church w Rondebosch, Rev. Fr. Harrie Hovers, Stowarzyszenie Polskie w Kapsztadzie, Krystyna Zajączkowska, Marek Pinski, George Bheki Mndaweni, Ingrid Zahavi, Caely-Jo Levy, kierowca Gary, kasjerka Feroza…

LIPIEC 2018 / Na dalekiej Huculszczyźnie

– A co byś powiedział, Drogi Chórze, na propozycje zaśpiewania na szczycie Popa Iwana?

– Na szczycie? Popa Iwana? Z największą przyjemnością!!!

Zapakowaliśmy się więc „po szyje” do busika i via Lwów pojechaliśmy na daleką Ukrainę, gdzie „szum Prutu, Czeremoszu Hucułom przygrywa”.

Wyprawa niezwykła, bo też i okazja niezwykła. Osiemdziesiąt lat temu na szczycie Popa Iwana w masywie Czarnohory Rzeczpospolita Polska uruchomiła Obserwatorium Astronomiczno-Meteorologiczne im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, wówczas jedno z najnowocześniejszych w Europie. Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Przykarpacki Uniwersytet w Iwano-Frankiwsku w dniach 27-29 lipca 2018 r. zorganizowały na Ukrainie obchody Jubileuszu 80-lecia Obserwatorium.

Nam wyznaczono dwa zadania. Najpierw w Werchowynie (dawniejszym Żabiu) zaśpiewaliśmy repertuar polski z akcentami lwowsko-akademickimi na zakończenie sesji popularno-naukowej poświęconej dziejom i perspektywie Obserwatorium. Realizację drugiego zadania pokrzyżowała nam pogoda. Mieliśmy zaśpiewać na szczycie Popa Iwana, 2022 m n.p.m. Niestety, całą noc grzmiało, padało i rozmyło drogi, które prowadzą do Obserwatorium. Tylko najodważniejsi, w tym obaj Rektorzy zaprzyjaźnionych Uniwersytetów oraz Minister RP p. Jerzy Kwieciński, weszli na zamglony szczyt i dokonali rocznicowych uroczystości. Spotkaliśmy strudzonych wędrowców na uroczystej kolacji z towarzyszeniem zespołu Czeremosz, ze wspólnym śpiewaniem i tańcami, skoro „wesoła kołomyjka do tańca porywa”.

W tym krótkim czasie zajechaliśmy na nocleg do tętniącego letnim radosnym wieczorem Lwowa, by choć przez kilka chwil dotknąć tego miejsca, które niesie dla każdego – nawet jeśli było to pierwsze spotkanie – wiele znaczeń i przeżyć. Odwiedziliśmy też w Werchowynie Muzeum Instrumentów Ludowych im. Romana Kumłyka, muzyka i popularyzatora, założyciela zespołu Czeremosz i wielkiego piewcy Huculszczyzny.

SEZON 2017/2018

Sierpień 2017
13.08 – „Chór przyjechał!” do Szczawnicy (pow. nowotarski, woj. małopolskie) – koncert „Kiedy mnie już nie będzie… – piosenki Agnieszki Osieckiej” w Dworku Gościnnym w Szczawnicy (organizatorzy: Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per musica”, Collegium Musicum UW, Szczawnicki Chór Kameralny, dzięki dotacji MKiDN w ramach programu „Kultura dostępna”)
15.08 – „Chór przyjechał!” do Krościenka (pow. nowotarski, woj. małopolskie) – koncert „Gaude Mater Polonia – polska muzyka chóralna” w kościele Wszystkich Świętych w Krościenku nad Dunajcem (organizatorzy: Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per musica”, Collegium Musicum UW, Szczawnicki Chór Kameralny, dzięki dotacji MKiDN w ramach programu „Kultura dostępna”)

Wrzesień 2017
9, 10.09 – Teatr Królewski w Łazienkach – wykonanie partii chóralnej i zadań aktorskich w przedstawieniach opery Leonardo Vinciego „Semiramide riconosciuta” z udziałem orkiestry Royal Baroque Ensemble i solistów, kierownictwo muzyczne – Marco Vitale, reżyseria i scenografia – Ewelina Pietrowiak; w ramach III Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per musica” (organizator: Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per musica” dzięki dotacjom MKiDN i m.st. Warszawy)
11.09 – premiera książki z płytą „Starsi Panowie Chórem” ISBN 978-83-943490-2-8, wydawca: Fundacja Wasowskich
15.09 – Archikatedra św. Jana w Warszawie – koncert oratoryjny: Jan Dismas Zelenka (1679–1745) – „Missa Votiva in e” ZWV 18 (1739) z udziałem orkiestry Royal Baroque Ensemble i solistów: Paulina Tuzińska, Joanna Lalek, Przemysław Baiński, Artur Janda, kierownictwo muzyczne – Andrzej Borzym; w ramach III Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per musica” (organizator: Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per musica” dzięki dotacjom MKiDN i m.st. Warszawy)
19.09 – sesja nagraniowa do reklamy Orange
20.09 – udział w uroczystości 40-lecia Instytutu Polityki Społecznej UW

Październik 2017
15.10 – koncert „Starsi Panowie Chórem” w Studiu PR im. A. Osieckiej, promujący książkę z płytą „Starsi Panowie Chórem”, transmitowany w radiowej Trójce w paśmie koncertowym (organizatorzy: Program 3 Polskiego Radia, Fundacja Wasowskich)
28.10 – wizyta w Warszawie Choeur de Chambre des Deux-Sèvres z Bressuire (Francja) – koncert gości w kościele ss. Wizytek w Warszawie (organizatorzy: Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per musica”, Collegium Musicum UW)
29.10 – koncert „Starsi Panowie Chórem” podczas II Festiwalu Twórczości Przybory i Wasowskiego w Teatrze na Plaży w Sopocie (organizatorzy: Teatr na Plaży, Bałtycka Agencja Artystyczna BART)

Listopad 2017
18-19.11 „Chór przyjechał!” do Zagórowa (pow. słupecki, woj. wielkopolskie) – koncert „Kiedy mnie już nie będzie… – piosenki Agnieszki Osieckiej” w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Zagórowie, koncert „Gaude Mater Polonia – polska muzyka chóralna” w kościele św. Piotra i Pawła w Zagórowie (organizatorzy: Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per musica”, Collegium Musicum UW, Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Zagórowie, dzięki dotacji MKiDN w ramach programu „Kultura dostępna”)
19.11 – koncert „Starsi Panowie Chórem” na inaugurację XIII Ogólnopolskiego Festiwalu Jeremiego Przybory „Stacja Kutno”  w Centrum Teatru, Muzyki i Tańca w Kutnie (organizator: Kutnowski Dom Kultury)

Grudzień 2017
2.12 – koncert „Starsi Panowie Chórem” podczas X Konkursu Wokalnego „Piosenka jest dobra na wszystko” w Ośrodku Kultury Ochoty (organizator: Ośrodek Kultury Ochoty)
12.12 – udział w spotkaniu opłatkowym firmy First Data SA
12.12 – koncert „Starsi Panowie Chórem” z okazji 102. rocznicy urodzin Jeremiego Przybory w PROM Kultury Saska Kępa, z transmisją na antenie rozgłośni warszawskiej Radia Dla Ciebie (organizatorzy: PROM Kultury Saska Kępa, Fundacja Wasowskich, Radio Dla Ciebie)
18.12 – udział w spotkaniu opłatkowym firmy Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA
21.12 – udział w spotkaniu opłatkowym Ośrodka Studiów Wschodnich

Styczeń 2018
13.01 – koncert „Starsi Panowie Chórem” w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina (organizator: Klub Nauczyciela w Łodzi)

Luty 2018
13.02 – koncert „Starsi Panowie Chórem” w PROM Kultury Saska Kępa (organizatorzy: PROM Kultury Saska Kępa, Fundacja Wasowskich)

Kwiecień 2018
21.04 – koncert „Osiecka/Turnau/Borzym” w  PROM Kultury Saska Kępa, w programie piosenki Agnieszki Osieckiej w aranżacjach Andrzeja Borzyma w wykonaniu Collegium  Musicum UW, piosenki Grzegorza Turnaua w aranżacjach Andrzeja Borzyma w wykonaniu Chóru Kameralnego Lege Artis (Kraków)
22.04 – koncert plenerowy w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie, w programie piosenki Jerzego Wasowskiego w aranżacjach Andrzeja Borzyma w wykonaniu Collegium  Musicum UW, piosenki Grzegorza Turnaua w aranżacjach Andrzeja Borzyma w wykonaniu Chóru Kameralnego Lege Artis (Kraków) (organizator: Ogród Botaniczny PAN)

Maj 2018
11.05 – koncert charytatywny „Starsi Panowie Chórem” dla Funduszu Śpiewaj! w siedzibie Fundacji Batorego w Warszawie (organizator: Fundacja Batorego)
17.05 – sesje nagraniowe partii chóralnej do płyty kolędowej Michała Bajora
26/27.05 – Sala Kolumnowa Wydziału Historycznego UW – wykonanie partii chóralnej podczas koncertów cyklu Bach 200 UW; w programie: Johann Sebastian Bach (1685-1750) – kantaty BWV 32 „Liebster Jesu, mein Verlangen”, BWV 49 „Ich geh und suche mit Verlangen”, BWV 152 „Tritt auf die Glaubensbahn”, wykonawcy: Aleksandra Klimczak – sopran, Tomasz Raff – bas, zespół muzyki dawnej Passion Ensemble  (organizator: Fundacja UW, Biuro Promocji UW)

Czerwiec 2018
23.06 – udział w rozdaniu dyplomów EMBA Międzynarodowego Centrum Zarządzania UW

Lipiec 2018
3-14.07 – wyjazd koncertowy do Republiki Południowej Afryki:
     4-8.07 – udział w 10. World Choir Games (Światowych Igrzyskach Chóralnych) w Tshwane/Pretorii:
          4.07 – wizyta w Ambasadzie RP w Pretorii
          5.07 – koncert festiwalowy w Menlyn Park w Pretorii
          7.07 – występ w kategorii „Evaluation performance” w Auli University of Pretoria, warsztaty z członkami jury festiwalowego
     8-13.07 – pobyt w Kapsztadzie
          8.07 – koncert w katedrze katolickiej St. Mary’s, spotkanie z Polonią,
          11.07 – koncert w kościele katolickim St. Michael’s w Rondebosch.
27-30.07 – wyjazd koncertowy na Ukrainę – udział w sesji naukowej i otwarciu stacji meteorologicznej UW i Podkarpackiego Uniwersytetu w Iwano-Frankowsku na górze Pop Iwan w dawnym obserwatorium astronomicznym UW (organizator: Studium Europy Wschodniej UW):
     28.07 – koncert w Werchowynie podczas sesji naukowej dot. historii obserwatorium na górze Pop Iwan;
     29.07 – występ podczas uroczystej kolacji dla uczestników sesji naukowej i uroczystości; koncert w obserwatorium na szczycie Popa Iwana został odwołany ze względu na warunki atmosferyczne.