DOKONANIA / 2015

SIERPIEŃ 2014 / Pamięć została

13 sierpnia 2014 r. – w Dniu Starówki zostaliśmy zaproszeni przez organizatorów — Dzielnicę Śródmieście — do udziału w widowisku muzycznym upamiętniającym tragiczne wydarzenia na Starówce 13 sierpnia 1944 roku, w siedemdziesiątą rocznicę tych wydarzeń (wybuch czołgu-pułapki przy ul. Kilińskiego). Głównymi bohaterami wieczoru były powstańcze wiersze poetów — Baczyńskiego, Gajcego, Białoszewskiego, Józefa Szczepańskiego „Ziutka”, ks. Twardowskiego — ubrane muzycznie przez współczesnych kompozytorów, m.in. przez Andrzeja Perkmana, któremu powierzono kierownictwo muzyczne widowiska. Całość wyreżyserował Miron Zajfert, a my wystąpiliśmy obok śpiewających młodych aktorów: Małgorzaty Czajki, Karoliny Czarneckiej, Pauliny Korthals, Moniki Węgiel, Mateusza Banasiuka, Marcina Januszkiewicza, Janusza Krucińskiego, Mateusza Rusina.

Na koniec spadł deszcz (tak go brakowało siedemdziesiąt lat temu, podczas dywanowych nalotów na Stare Miasto), tym bardziej wzruszająca była publiczność, która pozostała z wykonawcami do finału, Śpiewu murów Tadeusza Gajcego z repertuaru zespołu Dezerter…

Jak nie kochać strzaskanych tych murów,
tego miasta, co nocą odpływa,
kiedy obie z greckiego marmuru
i umarła Warszawa i żywa.

WRZESIEŃ 2014 / Od Kraju Basków po Katalonię – 11-20 września 2014 r.

Nasza hiszpańska podróż rozpoczęła się od „trzęsienia ziemi”, jak u Hitchcocka. O 22.00 mieliśmy lądować w Barcelonie i meldować się w hotelu, ale podczas odprawy okazało się, że mamy kilka godzin opóźnienia. W efekcie wystartowaliśmy ok. 4.00 nad ranem… Całe szczęście, że w planach na następny dzień nie było żadnego ważnego koncertu…

Szczęśliwie tylko początek wyprawy miał coś z dreszczowca. W następnych kilku dniach realizowaliśmy nasze plany: wizytę w uroczym San Sebastian i koncert zorganizowany przez Josu Okiñenę, zaprzyjaźnionego pianistę i profesora miejscowego konserwatorium, wzruszające śpiewanie podczas uroczystej mszy w pięknej katedrze w Pampelunie, bardzo ciepło przyjęty koncert w Lekaroz — maleńkiej górskiej osadzie.

Tu szczególne słowa podziękowania dla Ani Radomskiej, skrzypaczki z Filharmonii w Pampelunie i wspaniałej animatorki kultury, która zorganizowała nam koncerty. Była naszą przewodniczką, dzięki której w Pampelunie i w Nawarze czuliśmy się jak w domu. Dziękujemy też Małgosi Grochowicz i Jej Rodzinie — Małgosiu, wiesz za co!

Poza tym nasycaliśmy się niezwykłością miejsc: w Leyre czekały na nas „rogate” kolumny i jedyna taka wczesnoromańska perspektywa, przyklejone do skał „gniazdo” – klasztor San Juan de la Peña, miasteczko Sos del Rey Catolico, jedno z tych niezapomnianych, Saragossa i Huesca, wino, pintxosy i tapasy (co kto lubi). Na koniec jeszcze wizyta u sępów, w ich niedostępnej krainie.

Drugą część podróży spędziliśmy w Lloret del Mar, jako uczestnicy festiwalu i konkursu. Możemy pochwalić się złotymi dyplomami w trzech kategoriach, a hitem okazał się nasz udział w kategorii pop, którą wygraliśmy. Klasą samą w sobie był wielki — pod każdy względem — Mótettukór Hallgrímskirkju z dalekiego Reykjaviku, który bezapelacyjnie zdobył Grand Prix. Usłyszeliśmy dużo ciepłych słów na temat naszego śpiewania, a od pewnego czeskiego jurora, że śpiewamy „vyborne”. I znowu przez moment znaleźliśmy się w dreszczowcu, kiedy autokar z naszymi strojami koncertowymi nie dotarł na umówione miejsce i przed występem festiwalowym w katedrze w Barcelonie zrobiło się nerwowo. To tylko dodało odrobinę pieprzu do mnóstwa wrażeń nazbieranych w nasze „collegiumowe puzdereczko chwil szczęśliwych”.

GRUDZIEŃ 2014/STYCZEŃ 2015 / Hej, kolęda, kolęda…
 

To był bardzo intensywny kolędowy sezon. W ostatnią niedzielę grudnia zostaliśmy zaproszeni do Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie. My zaśpiewaliśmy kilka kolęd z naszego repertuaru, ale głównym punktem spotkania było wspólne kolędowanie z — bardzo życzliwie do tego pomysłu ustosunkowaną — publicznością. Bardzo miły wieczór i cenna inicjatywa.

10 stycznia z kolędą pojechaliśmy do Łbisk (kierunek Zalesie), gdzie z przyjemnością zaśpiewaliśmy w imponującej auli miejscowej szkoły. Kolędy polskie i nie tylko, spotkały się z bardzo życzliwym przyjęciem. To było już nasze kolejne spotkanie w Łbiskach. Jesienią zaprezentowaliśmy tam koncert piosenek do tekstów Jeremiego Przybory i Agnieszki Osieckiej Miłość nieduża. Można więc powiedzieć, że z Łbiskami jesteśmy zaprzyjaźnieni.

Następnego dnia, w niedzielę na koncert kolęd gorąco zapraszaliśmy do kościoła św. Karola Boromeusza w parafii św. Andrzeja przy ulicy Chłodnej. Był to jeden z najzimniejszych wieczorów tej zimy, tym bardziej więc wzruszała nas reakcja licznie zgromadzonych słuchaczy. Nasze wzruszenie było tym większe, że tym kolędowaniem upamiętnialiśmy 20. rocznicę naszego pierwszego koncertu, właśnie u św. Andrzeja (też było bardzo zimno) w 1995 roku.

Tydzień później, 18 stycznia, zaśpiewaliśmy w Muzeum Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawiskach. Koncert karnawałowy składał się z dwóch części: najpierw naszymi tradycyjnymi kolędami wspominaliśmy niedawne święta, aby w części drugiej zaprezentować kilka piosenek Starszych Panów. Publiczność otaczała nas ze wszech stron tak, że Andrzej kłaniał się „naokoło”. To zawsze bardzo cieszy, kiedy słuchacze reagują żywo, ze zrozumieniem i radością. Właściwa muzyka na właściwym miejscu (mamy też nieskromną nadzieję, że i właściwie wykonana).

Sezon kolędowy zakończyliśmy w pierwszą niedzielę lutego w przepięknej romańskiej bazylice w Czerwińsku. To niezwykłe miejsce nad Wisłą, jeden z najcenniejszych zabytków Mazowsza, zdecydowanie warte jest powrotów. Jesteśmy więc umówieni na kolejne spotkania.

SEZON 2015 — nasze 20-lecie

Wzruszającą zapowiedzią jubileuszu był koncert kolęd, upamiętniający nasz pierwszy występ w 1995 roku, w tym samym kościele przy ul. Chłodnej, w podobnie mroźny, styczniowy wieczór, ale już 2015 roku.
 
      • Dieterich Buxtehude — Membra Jesu Nostri
14 i 15 marca zaprosiliśmy naszą publiczność do Sali Kolumnowej Uniwersytetu Warszawskiego, aby zaprezentować dzieło wyjątkowe: Membra Jesu Nostri Dietericha Buxtehudego. Cykl 7 kantat, z których każda poświęcona jest kolejnym ranom Chrystusa Ukrzyżowanego, tworzy wręcz metafizyczną całość. Prostymi, lecz pełnymi wyrazu środkami muzycznymi kompozytor, poruszając najdelikatniejsze struny, dociera do najgłębszych pokładów wzruszeń.

W tym niezwykłym przedsięwzięciu towarzyszyli nam: Dagmara Barna, Joanna Lalek, Karolina Kuklińska, Przemysław Borys i Maciej Falkiewicz oraz zespoły Gradus Ad Parnassum, któremu lideruje klawesynista Krzysztof Garstka i consort viol Canor Anticus; całość poprowadził nasz Andrzej Borzym. Ogromną satysfakcję sprawiły nam: wypełniona publicznością sala, pełne entuzjazmu pokoncertowe opinie, radość współwykonawców oraz fakt, że dla wielu, którzy dzieła nie znali, było ono wręcz objawieniem.

Koncertom towarzyszyła wystawa poświęcona jubileuszowi, prezentująca nasze artystyczne podróże — po Polsce, do krajów bliskich, ale też bardzo odległych i niezwykłych, wiele niezapomnianych miejsc, dokąd dotarliśmy, wiele koncertów, które w tych niezwykłych miejscach udało nam się zaśpiewać.

      • Kiedy mnie już nie będzie — koncert piosenek Agnieszki Osieckiej
20 i 21 czerwca w PROMie, na Saskiej Kępie — Jej Saskiej Kępie, przedstawiliśmy premierowy program z piosenkami Agnieszki Osieckiej, przygotowywany już od kilku lat i wreszcie sfinalizowany w roku naszego jubileuszu. Piosenki dla nas opracował oczywiście Andrzej; jak zwykle wybrał utwory wyjątkowe, piękne, choć często mniej popularne, niektóre wręcz niesłusznie zapomniane. Zaaranżował je tak, „żeby się przy tym nie nudzić”, więc i nam ani przez moment rutyna nie zagrażała. Żadnych powtarzających się schematów, nowa zwrotka — nowa jakość, poprzeczka przed chórem postawiona naprawdę wysoko. Zostało to przez znawców dostrzeżone i docenione. Między innymi przez dwóch kompozytorów, których piosenki znalazły się w naszym wyborze, panów Adama Sławińskiego i Macieja Małeckiego, zaproszonych na koncert. Poza tym śpiewaliśmy kompozycje Włodzimierza Nahornego, Krzysztofa Komedy, Wandy Warskiej, Marka Grechuty, Andrzeja Zielińskiego, Katarzyny Gaertner oraz — oczywiście — Seweryna Krajewskiego, z tytułową piosenką i przesłaniem, aby Agnieszkę Osiecką „wspominać wdzięcznie”. Co też nadal będziemy czynić, przy każdej nadarzającej się okazji.
 
      • Johann Sebastian Bach — Pasja wg św. Jana
Jakiś czas temu, kiedy pracowaliśmy nad innym Bachowskim koncertem, jeden z naszych ulubionych kontrabasistów „dawnych”, podsumowując naszą współpracę, powiedział: „No, to teraz już tylko Pasja Janowa!”. A i po nas ten pomysł „chodził”, rodziła się potrzeba, i tak oto myśl przerodziła się w czyn. A do tego jeszcze 20-lecie! Kiedy wykonać TAKIE dzieło, jak nie teraz?
 

Rozpoczęliśmy dłuuugie przygotowania, bo też Pasja Janowa Bacha to dzieło wielowymiarowe, stawiające przed wykonawcami nie tylko problemy wokalne na najwyższym poziomie, ale też wymagające dojrzałości i świadomości, do tego niełatwe logistycznie. Musieliśmy ogarnąć mnóstwo szczegółów, a i tak rzeczywistość przerasta wyobrażenie. Kiedy po wieczornej sobotniej mszy 7 listopada weszliśmy do kościoła, aby spokojnie przed koncertem wszystko przygotować, okazało się, że wszyscy siedzący w ławach czekają na koncert, a imponujące wnętrze Bazyliki św. Krzyża wypełnia się po brzegi słuchaczami głodnymi spotkania z tym dziełem — i z nami! Sytuacja przerosła nasze najśmielsze oczekiwania: fantastycznie — tylko gdzie my posadzimy naszych gości specjalnych?! Ogołociliśmy ze wszystkich krzeseł każde z dostępnych pomieszczeń parafii, a publiczność siadała wszędzie, gdzie się tylko dało. Ktoś opisując sytuację stwierdził, że brakowało miejsc stojących.
A potem była już tylko Pasja!

Dziękujemy: Oldze Pasiecznik za wszystko, Kacprowi Szelążkowi, że tak wspaniale zastąpił chorą Annę Radziejewską, Janowi Petryce, że specjalnie przyjechał na tę okazję z Wiednia i za bardzo osobiste arie tenorowe. Dziękujemy Karolowi Kozłowskiemu, naszemu wspaniałemu Ewangeliście, który poprowadził nas w opowieść. Był prawdziwym przewodnikiem po treści i nastrojach. Dziękujemy Jarosławowi Brękowi za majestatycznego Jezusa i do głębi ludzkie arie basowe. I Maciejowi Nerkowskiemu za Piłata — także dziękujemy.

Dziękujemy naszym przyjaciołom – instrumentalistom, wszystkim, bardzo, za zaangażowanie i emocje; szczególnie zaś Lili Stawarz, Basi Świderskiej, Justynie Rekść-Raubo.
Dziękujemy Andrzejowi. Po prostu dziękujemy…

Byliśmy szczęśliwi, uniesieni, uduchowieni. Piękny Jubileusz! „Słowo ciałem się stało” i jest w nas.Dziękujemy jak najgoręcej 143 darczyńcom, którzy wsparli nasze wykonanie Pasji Janowej poprzez portal wspieramkulture.pl — jeszcze się usłyszymy! Dziękujemy mecenasom wszystkich wydarzeń: Uniwersytetowi Warszawskiemu, Fundacji PZU, Fundacji BGŻ, firmom Hagi Cosmetics i Softinelka. Dziękujemy za pomoc instytucjom, które pomogły nam w sferze organizacji: Stowarzyszeniu Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica, Instytutowi Muzykologii UW, Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego, PROM-owi Kultury Saska Kępa, Fundacji Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej i Parafii Św. Krzyża w Warszawie.

Dziękujemy za wsparcie Patronowi Jubileuszu, prof. dr. hab. Marcinowi Pałysowi — Rektorowi Uniwersytetu Warszawskiego, oraz całemu gronu Przyjaciół Jubileuszu, w którym znaleźli się:

      • Irina Bogdanovich, dyrygent Chóru Akademickiego UW
      • Wojciech Borkowski, pianista, kompozytor, aranżer
      • Prof. Katarzyna Chałasińska-Macukow, Rektor UW w latach 2005-2012
      • ksiądz Wojciech Drozdowicz, proboszcz Parafii Lasu Bielańskiego
      • Emilia Dziubińska, organistka, animator kultury
      • Krzysztof Herdzin, pianista, kompozytor, aranżer
      • Andrzej Jagodziński, pianista, kompozytor, aranżer
      • Artur Janda, wokalista
      • Krzysztof Jaślar, reżyser, satyryk
      • Kinga Jaźwińska, prezes Chóru Akademickiego UW
      • Dorota Lachowicz, wokalistka
      • Wojciech Malajkat, aktor, reżyser
      • Maciej Małecki, kompozytor
      • Anna Mikołajczyk-Niewiedział, wokalistka
      • Andrzej Poniedzielski, poeta, satyryk
      • Leszek Potasiński, gitarzysta
      • Dr hab. Agata Sapiecha, skrzypaczka
      • Prof. Włodzimierz Siwiński, Rektor UW w latach 1993-1999
      • Adam Sławiński, kompozytor
      • Dorota Słowińska, dyrektor Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie
      • Borys Somerchaf, dyrygent, wokalista
      • Dr hab. Lilianna Stawarz, klawesynistka
      • Barbara Szlachetko, prezes Towarzystwa Przyjaciół ChAUW
      • Magda Umer, reżyser, piosenkarka
      • Grzegorz i Monika Wasowscy, dziennikarze
      • Prof. Piotr Węgleński, Rektor UW w latach 1999-2005
      • Prof. Sławomira Żerańska-Kominek, muzykolog, dyrektor Instytutu Muzykologii UW

 

A ponadto w 2015 roku…
 

Zaświeciliśmy na niebiesko 2 kwietnia — w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, śpiewając hymn Fundacji JiM Autyzm Help razem z siatkarzami AZS Politechniki Warszawskiej i rodzicami z „bandy JiM”.

24kwietnia, dzięki zaproszeniu naszych przyjaciół z Chóru Akademickiego UW, zaśpiewaliśmy na Międzynarodowym Festiwalu Wiosna Chórów na UW obok Chóru Akademickiego Wojskowej Akademii Technicznej, Chóru Kameralnego „KameLeon” Akademii Leona Koźmińskiego, Corale Quadriclavio z Bolonii i Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej.
 

W sierpniu bywaliśmy na gościnnych Kaszubach — 16 sierpnia w Sierakowicach podczas V Letniego Festiwalu Muzyki Kameralnej (wspaniała impreza — polecamy!), 23 sierpnia w Skansenie w Nadolu podczas Dnia Miodu i Chleba. Zapraszamy na Kaszuby!

Festiwal Oper Barokowych Dramma per musica — to brzmi dumnie. I my jesteśmy dumni, że obok polskiej premiery Haendlowskiego Orlanda, innych spektakli operowych i koncertów wokalnych, podczas pierwszej edycji Festiwalu zabrzmiało Membra Jesu nostri Dietericha Buxtehudego w naszym wykonaniu (18 września w Sali Kolumnowej UW).

19 grudnia, na niewielkiej scenie sławnej krakowskiej Rotundy, wystąpiliśmy podczas galowego koncertu pierwszej Niebywalencji — Festiwalu im. J. Przybory. Przybora w Krakowie to rzadkość, więc nie zdziwiło nas serdeczne przyjęcie ze strony publiczności. Sprawcą Festiwalu było Stowarzyszenie Promocji Sztuki Kabaretowej PAKA, a my mieliśmy wielką przyjemność spotkać znakomitych laureatów, zacne jury i wspaniałych artystów, z którym występowaliśmy nie po raz pierwszy i — mamy nadzieję — nie ostatni: Magdę Umer, Artura Andrusa i Wojciecha Borkowskiego.
 

SEZON 2014/2015
 
Sierpień 2014
13.08 – udział w koncercie Pamięć została z okazji Dnia Pamięci Starówki w 70. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego na Placu Zamkowym w Warszawie.Wrzesień 2014
7.09 – koncert a cappella w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie.
11-20.09 – zagraniczny wyjazd koncertowy do Hiszpanii: 13.09 – koncert w kościele Nuestra Señora de Lourdes w San Sebastian, 14.09 – koncert w katedrze Santa Maria Real w Pampelunie, 14.09 – koncert w kościele San Bartolome w Lekaroz; 16-19.09 – udział w IV Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Chóralnym Canco Mediterrania w Lloret de Mar: 17.09 – udział w paradzie chórów, koncert konkursowy w kościele Sant Roma w Lloret de Mar, 18.09 – koncert festiwalowy w katedrze Santa Creu i Santa Eulàlia w Barcelonie, 19.09 – udział w koncercie Made in Poland na Placa de Vila w Lloret de Mar
28.09 – Teatr Syrena – Śpiewnik Pana Wasowskiego.Październik 2014
18.10 – koncert „Miłość nieduża” w Auli Zespołu Szkół Specjalnych w Łbiskach.
25/26.10 – Hall Rektorski Pałacu Kazimierzowskiego UW – udział w koncertach cyklu BACH 200 UW cyklu obok {oh!} Orkiestry Historycznej, Joanny Radziszewskiej – sopran i Dawida Biwo – bas.

Listopad 2014
23.11 – Teatr Syrena – Śpiewnik Pana Wasowskiego.

Grudzień 2014
19.12 – udział w spotkaniu opłatkowym Ośrodka Studiów Wschodnich.
28.12 – Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie – koncert Kolędowanie przy kominku.

Styczeń 2015
10.01 – koncert Kolędy polskie i nie tylko w Auli Zespołu Szkół Specjalnych w Łbiskach.
17.01 – CMUW DWUDZIESTOLECIE – koncert Kolędy polskie i nie tylko w parafii św. Andrzeja Apostoła w Warszawie – symboliczny początek obchodów 20-lecia zespołu.
18.01 – koncert Karnawał z kolędami w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku.

Luty 2015
1.02 – koncert Kolędy polskie i nie tylko w Bazylice Zwiastowania NMP w Czerwińsku nad Wisłą, obok Andrzeja Krucza – słowo.
28.02 – Kościół Akadermicki św. Anny – udział w koncertach cyklu BACH 200 UW cyklu obok orkiestry Ensemble Hyacinthus, Anny Radziejewskiej – alt i Piotra Wilczyńskiego – organy.

Marzec 2015
14/15.03 – CMUW DWUDZIESTOLECIE – Dietrich Buxtehude Membra Jesu nostri – koncerty wokalno-instrumentalne w Sali Kolumnowej Wydziału Historycznego UW z udziałem zespołu Gradus ad Parnassum i solistów: Dagmara Barna, Joanna Lalek, Karolina Kuklińska, Przemysław Borys, Maciej Falkowski.
14.03-29.04 – CMUW DWUDZIESTOLECIE – wystawa jubileuszowa Tu byliśmy – 20 lat Collegium Musicum UW w Hallu Starej Biblioteki UW.
Udział w uroczystości wręczenia dyplomu doktora honoris causa UW prof. Andrzejowi Białynickiemu-Biruli.
28.03 – Teatr Syrena – Śpiewnik Pana Wasowskiego.

Kwiecień 2015
2.04 – udział w Światowym Dniu Świadomości Autyzmu we współpracy z Fundacją JiM.
23.04 – Sala Kolumnowa Wydziału Historycznego UW – udział w Międzynarodowym Festiwalu Wiosna Chórów na UW.

Maj 2015
16.05 – udział w Nocy Muzeów na UW.
24.05 – Teatr Syrena – Śpiewnik Pana Wasowskiego.

Czerwiec 2015
Udział w rozdaniu dyplomów WIEMBA Międzynarodowego Centrum Zarządzania UW.
20/21.06 – CMUW DWUDZIESTOLECIEKiedy mnie już nie będzie – premiera koncertu z piosenkami Agnieszki Osieckiej w aranżacjach Andrzeja Borzyma w Klubie Kultury Saska Kępa w Warszawie.
22.06 – udział w odsłonięciu popiersia prof. Witolda Czachórskiego i nadaniu jego imienia Sali Rady Wydziału Prawa i Administracji UW.
25.06 – udział w sesji jubileuszowej prof. Zbigniewa Kruszyńskiego na Wydziale Prawa i Administracji UW.