________________________________________________________

NASZA MISJA


Śpiewamy razem od 1994 r., starając się nawiązać do średniowiecznej tradycji collegium musicum — akademickiego stowarzyszenia muzycznego, otwartego dla wszystkich osób związanych z uniwersytetem (i nie tylko!)

Śpiewamy a cappella muzykę dawną i współczesną, kolędy z całego świata, utwory wokalno-instrumentalne od kantat Bacha i Haendla po współczesne msze i pieśni. Naszą wizytówką są piosenki w aranżacjach Maestro Andrzeja Borzyma — dziełka niezapomnianych Starszych Panów, Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego, oraz znane i mniej znane przeboje do słów Agnieszki Osieckiej.

Śpiewamy w salach koncertowych Warszawy: Filharmonii Narodowej, salach Zamku Królewskiego, Studiach Polskiego Radia, Sali Koncertowej UMFC, nie wspominając o Auditorium Maximum UW. Byliśmy też w Operze Leśnej w Sopocie, Filharmonii Lubelskiej, Teatrze Polskim we Wrocławiu, na poznańskim Zamku i w Auli UAM oraz na „dechach” w helskim porcie. Z przyjemnością odwiedzamy kościoły w całej Polsce, od warszawskiej Archikatedry św. Jana przez fary w Gliwicach, Chełmnie i Siemiatyczach po drewniany kościółek w Mariańskim Porzeczu. Za nami już ponad 250 koncertów, wizyty w 14 krajach na 3 kontynentach, 10 nagranych płyt.


NASZ REPERTUAR


Repertuar a cappella to przede wszystkim muzyka polska — dawna i współczesna (Wacław z Szamotuł, Mikołaj Zieleński, Mikołaj Gomółka, Karol Szymanowski, Henryk Mikołaj Górecki), uzupełniana XVI/XVII-wiecznymi utworami z kręgu muzyki włoskiej, hiszpańskiej i angielskiej (Quirino Gasparini, Cristóbal de Morales, Thomas Tomkins) oraz sakralnymi dziełami epoki romantyzmu (Franciszek Liszt, Johannes Brahms, César Franck). Jedną z naszych specjalności jest polski repertuar kolędowy, wzbogacony o pieśni staropolskie i wiele zagranicznych.

W naszym repertuarze wokalno-instrumentalnym znalazły się dotychczas dzieła kompozytorów baroku i klasycyzmu — Jana Sebastiana Bacha (m.in. Msza A-dur BWV 234, Magnificat D-dur BWV 243, Jesu, meine Freude BWV 227), Jerzego Fryderyka Haendla (m.in. Dixit Dominus HWV 232, My song shall be alway HWV 252), Georga Philippa Telemanna, Johanna Adolfa Hassego, Marca-Antoine Charpentiera, Henry'ego Purcella, Wolfganga Amadeusza Mozarta. Chór wykonywał także utwory późniejszych epok, m.in. Romancero Gitano — cykl pieśni na chór i gitarę do słów Federico Garcii Lorki, Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré, Symfonię c-moll Dokończoną Adama Sławińskiego do słów Jeremiego Przybory.

Wizytówką chóru są Piosenki Starszych Panów, Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego, w chóralnych aranżacjach Andrzeja Borzyma — utwory w mistrzowski sposób łączące znakomitą muzykę i teksty, opisujące z wielkim poczuciem humoru ludzkie zwyczaje, relacje i szeroką gamę przypadków miłosnych. Program ten wielokrotnie prezentowaliśmy na scenach w całej Polsce — ostatnio m.in. w spektaklu Śpiewnik Pana W. warszawskiego Teatru Syrena u boku Justyny Steczkowskiej i Wojciecha Malajkata, a także na ekranie telewizyjnym. Kontynuacją tego udanego projektu są podobnie opracowane piosenki do tekstów Agnieszki Osieckiej. Zespołowi nieobce są też doświadczenia z muzyką teatralną (opera radiowa Balladyna Macieja Małeckiego).


NASZE POMYSŁY


Ambicją COLLEGIUM MUSICUM UW jest prezentowanie utworów interesujących, lecz mało znanych — nowo odkrytych lub rzadko wykonywanych, m.in. Requiem Szymona Kurana (1955-2005), Stabat Mater Józefa Zeidlera (1744-1806), dwuchórowe motety Giovanniego Battisty Coccioli (XVI/XVII w.) czy słusznie zapomniane pieśni polskiego socrealizmu.

W latach 2007-2013 dzięki inicjatywie zarządu chóru funkcjonował na Uniwersytecie Warszawskim stały cykl wydarzeń muzycznych. W 2011 r., dzięki wspólnej inicjatywie COLLEGIUM MUSICUM UW i Instytutu Muzykologii UW, zainaugrowano cykl koncertowy BACH 200 UW — 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego.


NASZE KONCERTY


Występujemy w Warszawie — na Uniwersytecie i nie tylko, bywamy w całej Polsce, bierzemy udział w wielu ważnych imprezach muzycznych: Czwartkowe Spotkania Muzyczne w Filharmonii Narodowej, Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Universitas Cantat w Poznaniu, Bach in memoriam w Warszawie. Współpracowaliśmy także ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Zamkiem Królewskim w Warszawie, Towarzystwem im. Fryderyka Chopina. Dla Polskiego Radia wykonywaliśmy partię chóralną w przedstawieniach opery radiowej Balladyna, śpiewaliśmy Piosenki Starszych Panów oraz kolędy z Polski i Europy. Nasze występy telewizyjne to m.in. udział w Koncercie Jubileuszowym z okazji 50-lecia Telewizji Polskiej.

COLLEGIUM MUSICUM UW bierze często udział w wielu akademickich uroczystościach i sesjach naukowych.

Więcej informacji na ten temat w zakładce „dokonania”.


NASZE NAGRANIA


Na dyskografię zespołu składa się 10 płyt, w tym opera radiowa Balladyna (2000; wydana przez Polskie Radio), Piosenki Starszych Panów (2002), koncertowa płyta z wokalno-instrumentalnymi dziełami Haendla, Charpentiera i Bacha (2003), Kolędy (2004), płyta z prawykonaniami utworów Szymona Kurana (2007), Miserere Johanna Adolfa Hassego (2010).

Więcej informacji na ten temat w zakładce „nagrania”.


NASZE PODRÓŻE


Wśród naszych wyjazdów zagranicznych należy wymienić przede wszystkim trzytygodniowe tournée po Chile w 2001 r. (m.in. koncert Haendel in Roma w Santiago z towarzyszeniem La Nueva Orquesta de Santiago de Chile).

W 2002 r. zespół wziął udział w tournee pod nazwą Geburtstagsfest mit Freunden, zorganizowanym w 50-lecie utworzenia landu Badenii-Wirtembergii, koncertując wraz z międzynarodową orkiestrą w Stuttgarcie, Strasburgu, St. Gallen i Budapeszcie. W roku 2007 koncertowaliśmy na Islandii, a także w Kairze podczas uroczystości jubileuszowych 70-lecia polskiej archeologii w Egipcie. Ostatnio często bywamy we Włoszech — w 2008 r. wzięliśmy udział w 10. Festival Internazionale di Musica Universitaria w Bari; w 2010 r. koncertowaliśmy w Wenecji za przyczyną tamtejszej Archidiecezji, zaś w 2011 odwiedziliśmy Sycylię na zaproszenie uniwersytetów w Katanii i Palermo (VIII spotkania chóralne Cori in Amicizia). W 2013 r. otrzymaliśmy zaproszenie do udziału w 22. Semaine Polonaise w Tuluzie (Francja). Ponadto występowaliśmy na Wyspach Kanaryjskich (na zaproszenie Orquesta Filarmónica de Gran Canaria), Niemczech, Norwegii, na Litwie, Słowacji i Ukrainie.

Więcej informacji na ten temat w zakładkach „dokonania” i „galeria”.


NASI PRZYJACIELE


Dyrygentem COLLEGIUM MUSICUM UW od początku jego istnienia jest Andrzej Borzym; od 2001 r. drugim dyrygentem jest Andrzej Borzym junior. Dużą satysfakcję przynosi nam współpraca ze świetnymi zespołami, w tym częste występy u boku orkiestry barokowej IL TEMPO pod kierunkiem Agaty Sapiechy. Koncertowaliśmy także z Polską Orkiestrą Radiową, barokowym zespołem Concerto Polacco oraz znakomitymi muzykami wszelkich stylów i specjalności: Krzysztofem Herdzinem, Magdą Umer, Justyną Steczkowską, Leszkiem Potasińskim, Olgą Pasiecznik, Dorotą Lachowicz, Anną Radziejewską, Adolfo Tanzim, Anną Mikołajczyk-Niewiedział, Cristianem Carrasco, Lilianną Stawarz, Ewą Bem, Wojciechem Rajskim, Tytusem Wojnowiczem i z wieloma innymi.

Od 2013 r. zespół współpracuje organizacyjnie ze Stowarzyszeniem Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per musica.