________________________________________________________

GRUDZIEŃ 2012/STYCZEŃ 2013

Benjamin Britten — A Ceremony of Carols
[POSŁUCHAJ]

Najpierw na Uniwersytecie Warszawskim (14 grudnia) w ramach cyklu gra Europa!, potem (16 grudnia) we wspaniałej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, w Święto Trzech Króli w Legionowie (6 stycznia) i jeszcze w nowoczesnej sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Siedlcach (20 stycznia) — zaśpiewaliśmy A Ceremony of Carols Brittena, cykl kompozycji na chór i harfę, z uroczym wsparciem Barbary Witkowskiej.
Pierwszy z grudniowych koncertów poświęcony był muzyce angielskiej, stąd zabrzmiały także staroangielskie pieśni i arie mistrzów Dowlanda, Bowla, Purcella w wykonaniu Piotra Olecha i Basi Witkowskiej. Potem już skoncentrowaliśmy się na świątecznej atmosferze. Dzieło Brittena to pełen różnorodnych pomysłów kompozytorskich fresk muzyczny, radosna, ale i refleksyjna opowieść o Bożym Narodzeniu; znakomicie więc w kontrapunkcie do Ceremony of Carols znalazły się nasze, tradycyjne kolędy. Ciepło przyjęte przez licznych słuchaczy przenoszą rozważania natury ogólnej na swojskie, domowe przeżywanie tych niezwykłych Urodzin.




To chyba będzie przebój także w kolejnych sezonach. Oby tylko nasze solistki — Łucja, Marysia i Asia — nie złapały jakiegoś zimowego przeziębienia!



MARZEC 2013

22. Semaine polonaise w Tuluzie
[GALERIA]

W poszukiwaniu wiosny wybraliśmy się do Francji. 27 i 28 marca wystąpiliśmy z programem utworów polskiego socrealizmu w ramach 22. Tygodnia Polskiego w Tuluzie, na zaproszenie Uniwersytetu Tuluza II — Le Mirail i Stowarzyszenia Semaines polonaises de Toulouse. Publiczność obu koncertów — w uniwersyteckiej Fabrique Culturelle oraz w pięknej Sali Czerwonej Musée des Augustins — mogła posłuchać bojowych pieśni o socjalizmie, partii i planie, rzewnych „żołnierskich” piosenek i „ludowych” melodii o elektryfikacji. Zakazane jazzowe rytmy w znanych przebojach z tamtych lat przemyciło doskonałe Trio Krzysztof Herdzin — Robert Kubiszyn — Cezary Konrad. Niezrównani organizatorzy zapewnili francuskiej widowni doskonałe tłumaczenia tekstów — dla nas francuski przekład socrealistycznej liryki był także wielką atrakcją, podobnie jak szybki rajd po cudnych kościołach Tuluzy.



KWIECIEŃ/MAJ 2013

100-lecie urodzin Jerzego Wasowskiego
[GALERIA]

Od lat z ogromną satysfakcją śpiewamy piosenki niezapomnianego duetu Przybora & Wasowski. Mieliśmy zaszczyt prezentować je Panu Jeremiemu i Pani Marii Wasowskiej. Nie mogliśmy zatem nie zauważyć 100-lecia urodzin Jerzego Wasowskiego, przypadających w 2013 r. Pomysłów mieliśmy dużo — szalenie inspirująca to twórczość. Końcowym efektem pracy i zaangażowania wielu osób okazały się spektakl warszawskiego Teatru Syrena, zatytułowany Śpiewnik Pana W., oraz koncert W co się bawić? na Uniwersytecie Warszawskim.





[OBEJRZYJ]


Śpiewnik Pana W. w reżyserii Krzysztofa Jaślara to wykład o piosence, prowadzony przez Wojciecha Malajkata (lub czasami Artura Andrusa), w którym muzyczne odzwierciedlenia różnych piosenkowych przypadków à la Wasowski wykonują Justyna Steczkowska w roli Gwiazdy Wieczoru — i my, Chór w roli Chóru. Jesteśmy w teatrze, na scenie, zatem zdecydowanym krokiem wychodzimy ze swoich chóralnych póz i ról: ruszając się — śpiewamy, śpiewając — ruszamy się. Na początku było bardzo niełatwo, trochę śmieszno, trochę straszno: czy ewentualna publiczność będzie ucieszona pomysłami choreograficznymi, czy raczej naszym ich wykonaniem? Twórcy spektaklu jednak w nas wierzyli, bo premiera doszła do skutku, a za nią kilka wiosennych przedstawień — najpierw przy aplauzie „krewnych i znajomych królika”, którzy odkryli w zespole utajony potencjał sceniczny, a potem na prawdziwej premierze. Z widowni oglądały nas pokolenia polskich aktorów, wśród nich m.in. Irena Santor, która po spektaklu serdecznie nam gratulowała. Podobało się — a chór był bardzo chwalony!
Po wakacyjnej przerwie spektakl wraca na afisz. Zapraszamy!








Do współpracy przy koncercie W co sie bawić? zaprosiliśmy trio jazzowe Andrzeja Jagodzińskiego, a scenariusz ułożyli i koncert poprowadzili — ku naszej radości — Państwo Monika i Grzegorz Wasowscy. 26 maja w Audytorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego zaprezentowaliśmy kilkanaście piosenek Pana Jerzego w wersji na chór a cappella w opracowaniach Andrzeja Borzyma, z jazzowym kontrapunktem Tria Jagodziński — Cegielski — Bartkowski. Zasłuchana publiczność mogła po raz kolejny przekonać się, że piosenki te nadal zachwycają i otwierają przed wykonawcami i słuchaczami kolejne tajemne drzwi do piękna i wysublimowania. Tytułową piosenką W co się bawić? przypomnieliśmy dyskretnie, że Jerzy Wasowski pisywał muzykę także do tekstów innych niż Jeremi Przybora autorów, m.in. Wojciecha Młynarskiego.
Słuchając wspomnień o Tacie Wasowskim, patrząc w uśmiechnięte twarze znajomych i przyjaciół, wielbicieli i sympatyków mieliśmy wrażenie, że udało nam sie wywołać dobrego i pięknego ducha Pana Jerzego, który życzliwie nam patronował.



SIERPIEŃ 2013

Wakacje w Wielkopolsce


Tydzień niełatwej pracy w Sierakowie zakończyliśmy niecodziennym koncertem w Centrum Edukacji Regionalnej i Przyrodniczej w Mniszkach, w autentycznym spichlerzu. Polecamy każdemu Mniszki, Sieraków i Pojezierze Międzychodzko-Sierakowskie!






















GRUDZIEŃ 2013

BACH 200 UW po raz drugi


Po raz drugi zaśpiewaliśmy w cyklu BACH 200 UW — 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, ponownie w uniwersyteckiej Auli Mickiewiczowskiej.
Kantaty Wer Dank opfert, der preiset mich BWV 17, Alles nur nach Gottes Willen BWV 72 i Wer nur den lieben Gott lässt walten BWV 93 wykonaliśmy wspólnie z Eweliną Siedlecką-Kosińską (sopran), Anną Radziejewską (alt), Aleksandrem Rewińskim (tenor) i Dawidem Biwo (bas) oraz zespołem instrumentów dawnych pod dyrekcją Andrzeja Borzyma. Odbyło się to 1 grudnia 2013 r., dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, udzielonemu cyklowi BACH 200 UW na lata 2013-2015, i pod patronatem Programu 2 Polskiego Radia.