________________________________________________________


STYCZEŃ 2010

Jubileusz IL TEMPO

20 stycznia jubileusz 20-lecia działalności obchodził znakomity i wielce zasłużony zespół IL TEMPO, kierowany przez Agatę Sapiechę, założycielkę i ducha sprawczego rozlicznych inicjatyw muzycznych.

W koncercie Muzyka polskich dworów i kościołów wystąpili artyści od zawsze tworzący Il Tempo – poza wspomnianą Agatą Sapiechą – Maria Dudzik, Lilianna Stawarz i Marcin Zalewski. Gościnnie koncert uświetniła Olga Pasiecznik, fragmenty Gościńca Adama Jarzębskiego zaprezentował zaprzyjaźniony z zespołem Jerzy Zelnik. Młode pokolenie wykonawców, podtrzymujących tradycje zespołu, reprezentowała m.in. Ewelina Siedlecka. Byliśmy zaszczyceni, że zostaliśmy zaproszeni do tego wyjątkowego koncertu i dumni, że mogliśmy zaśpiewać w takim wspaniałym gronie wykonawców.

Zabrzmiała m.in. muzyka kompozytorów polskich (Jarzębski, Szarzyński) i z Polską związanych (Subissati, Foerster). My zaśpiewaliśmy kompozycje Marcina Mielczewskiego, Mikołaja Zieleńskiego i Giovanniego Battisty Coccioli. Dziękując za zaproszenie-wyróżnienie pragniemy podkreślić ogromne zasługi Agaty i Zespołu dla propagowania dawnej muzyki, jej interpretacji, przywracania praktyce wykonawczej dzieł pięknych, a zapomnianych. Winszujemy jubileuszu i życzymy dalszych wielce owocnych lat!!!


MARZEC 2010

Johann Adolf Hasse Miserere
[POSŁUCHAJ — Miserere]
[POSŁUCHAJ — Ecce enim in iniquitatibus]
[POSŁUCHAJ — Sicut erat — Amen]

W Wielką Środę w kościele ss. Wizytek – w kościele, w którym w swoich licealnych czasach „na organie grywał ” Fryderyk Chopin – zabrzmiała muzyka Johanna Adolfa Hassego (1699–1783).

Ten XVIII-wieczny kompozytor, ulubieniec ówczesnych europejskich dworów, był saskim kapelmistrzem, a tym samym nadwornym kompozytorem polskich królów. Jego muzyka rozbrzmiewała w Dreźnie i w Warszawie, a także w Wenecji, gdzie odpowiadał za umuzykalnianie dziewcząt w Ospedale degli Incurabilli. Z jego wielkiego dorobku wybraliśmy opracowania Psalmu 50. Miserere in d na sopran i alt solo, 4-głosowy chór żeński i kwintet smyczkowy, Miserere in c z solowymi partiami sopranowymi, altowymi i basowymi, na 4-głosowy chór mieszany i orkiestrę kameralną oraz Salve Regina in A na alt solo i kwintet smyczkowy.

Johann Adolf Hasse był bardzo dobrym kompozytorem, znakomicie rozumiał śpiew i pięknie budował nastrój. Wykonanie jego utworów dało nam wiele satysfakcji. Także zgromadzona publiczność wychodziła po koncercie usatysfakcjonowana.

Zadowolenie nasze jest tym większe, że po raz kolejny przybliżyliśmy warszawskiej publiczności kompozytorów tu mało znanych, a wartych, aby o nich pamiętać i twórczość ich propagować. Cieszymy się również, że koncertem tym zainaugurowaliśmy – urzeczywistniając ideę collegium musicum – działalność zespołu wokalno-instrumentalnego. Mamy nadzieję na dalsze wspólne, interesujące projekty.


MAJ 2010

3 Maja

Z okazji święta 3 Maja na zaproszenie
Muzeum Hutnictwa w Pruszkowie wraz z naszym zespołem instrumentalnym [!] zaprezentowaliśmy koncert muzyki polskiej.
W wykonaniu Kwartetu Collegium Musicum zabrzmiały kompozycje Stanisława Moniuszki i Henryka Mikołaja Góreckiego; my zaśpiewaliśmy utwory polskich kompozytorów renesansowych – Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gomółki i Mikołaja Zieleńskiego. Mieliśmy więc okazję – dzięki udziałowi kwartetu – zaprezentować polską muzykę różnych stylów i epok.





200 lat rewolucji boliwariańskiej
[POSŁUCHAJ — A la orilla de un palmar]

200 lat temu Ameryka Łacińska zerwała kajdany hiszpańskiej niewoli. Rocznica ta nie pozostawiła obojętnymi pracowników i studentów Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW. 17 maja na zaproszenie CESLI w Sali Senatu Pałacu Kazimierzowskiego UW wznieśliśmy okrzyki ku czci bohaterów i wykonaliśmy pieśni z krajów Ameryki — Wenezueli (Alma Llanera), Kuby (Guantanamera), Peru (La Flor de la Canela) i Meksyku (A la Orilla de un Palmar, La Adelita). Leszek Potasiński brawurowo zagrał na andyjskim charango (El Cóndor Pasa), zaś studenci CESLI z przejęciem deklamowali fragmenty niepodległościowych deklaracji.
Długo będziemy wspominać życzliwośc Państwa Marisy i Cesara Cruz — przesympatycznych adiunktów i zarazem muzyków z CESLI. Zaproszenie do udziału w tej uroczystości zawdzięczamy śp. prof. Andrzejowi Dembiczowi.


XII Spotkania chóralne Cantate Domino

Z wielką radością przyjęliśmy zaproszenie do udziału w tradycyjnym warszawskim festiwalu chóralnym Cantate Domino, organizowanym przez niestrudzonego Michała Dąbrowskiego.
21 maja w kościele Nawiedzenia NMP na Nowym Mieście zaśpiewaliśmy m.in. angielskie utwory z przełomu XVI i XVII wieku (Tallis, Tomkins, Purcell) oraz utrzymane w stylu weneckim 8-głosowe motety Giovanniego Battisty Coccioli. Podczas chóralnego weekendu wystąpiły także: Zespół wokalny Imprevisti, Zespół chorałowy Tadeusza Olszewskiego, chóry Politechniki Warszawskiej, SGGW i Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego – grono więc zacne i wymagające.
Za zaproszenie pięknie dziękujemy.


CZERWIEC/LIPIEC 2010

Wenecja/Werona
[GALERIA]



Na przełomie czerwca i lipca spędziliśmy kilka uroczych dni w Wenecji i Weronie. Wenecja bywa niejednokrotnie przystankiem do dalszej podróży na północ lub południe. Tym razem postanowiliśmy, że będzie naszym celem. Zatrzymaliśmy się na Lido – mieszkaliśmy zatem w Wenecji Anno 2010, by pływać warczącym vaporetto na Piazza San Marco, dalej do Rialto, na szklane Murano lub koronkowo-kolorowe Burano. Najwytrwalsi dotarli aż do Torcello – weneckiej kolebki. Wszędzie tam przenosiliśmy się w minione epoki. Wenecja – to poza wszystkim innym nieodgadniona gra z Czasem.
Zaśpiewaliśmy w Wenecji w kościele San Lio, w gorący poniedziałkowy wieczór, 28 czerwca... Zza otwartych drzwi dochodził uliczny gwar, w który wtapiały się dźwięki utworów Szamotulczyka, Zieleńskiego, Moralesa, Coccioli, Purcella. Ku naszej satysfakcji koncert kończyliśmy przy większej liczbie słuchaczy, niż kiedy zaczynaliśmy.

Potem via Arqua Petrarca – miasteczko, w którym żył, tworzył i umarł Petrarca – i Mantuę z pałacem Gonzagów – dotarliśmy do Werony. Wspaniale przyjęci przez chór La Scatola Armonica, po pełnym wrażeń dniu spędzonym na zwiedzaniu tego uroczego miasta, zaśpiewaliśmy koncert w pięknym i sławnym kościele Sant'Anastasia (2 lipca). Wspólny występ z przyjaciółmi z Werony był dla nas prawdziwym zaszczytem. Mamy nadzieję ugościć ich w Warszawie.

Relacja z podróży weneckiej byłaby niepełna, gdybyśmy nie wspomnieli o naszym wokalnym uczestnictwie w uroczystej mszy z okazji święta św. Piotra i Pawła w bazylice San Marco (29 czerwca). Śpiewaliśmy głównie muzykę polską, ale na zakończenie nie mogliśmy sobie odmówić przyjemności wykonania w tym [!] miejscu polichóralnych utworów Giovaniego Battisty Coccioli, skomponowanych w stylu weneckim. Być może w ten sposób spełnialiśmy nieosiągalne marzenie osiadłego na Litwie kompozytora...











PAŹDZIERNIK 2010

Juwenalia III Wieku

Z aproszono nas na Juwenalia. Ale dość nietypowe — choć większość z nas dawno skończyła studia, byliśmy tam najmłodsi. Były to bowiem Juwenalia III Wieku! 17 października w gościnnych wnętrzach Domu Kultury ŚWIT na Targówku zaśpiewaliśmy piosenki Jeremiego Przybory i Agnieszki Osieckiej. Tłumnie zebrani seniorzy z całej Polski — z chórów, zespołów muzycznych, teatrów, kabaretów, grup tanecznych — przywitali nas serdecznie, zaś pożegnali entuzjastycznie. Miło było spotkać tylu ludzi, którzy z upływem lat nie rezygnują z ukochanego hobby, a czasem dopiero wtedy do niego dojrzewają. Na zabawę nigdy nie jest za późno!


LISTOPAD 2010

Vivace / cantabile / maestoso
[POSŁUCHAJ — A ta nasza Narew — Henryk Mikołaj Górecki]
[POSŁUCHAJ — Oj, kiedy na Powiślu — Henryk Mikołaj Górecki]
[POSŁUCHAJ — Oj, Janie, Janie — Henryk Mikołaj Górecki]
[POSŁUCHAJ — Polne róże rwała — Henryk Mikołaj Górecki]
[POSŁUCHAJ — Szeroka woda — Henryk Mikołaj Górecki]

Ż wawe mazurki, śpiewne kujawiaki, melancholijne kurpiowskie pieśni i ogniste tańce z Podhala — to najpopularniejsze adaptacje polskiego folkloru. Koncert vivace / cantabile / maestoso był właśnie krótką wycieczką po Polsce i jej ludowych rytmach. Mazurki Fryderyka Chopina z opusów 17. i 30. zagrał młody warszawski pianista Misza Kozłowski; zabrzmiały też mazurki Karola Szymanowskiego z op. 62. My z kolei zaśpiewaliśmy oparte na podhalańskim folklorze pieśni do słów Jana Kasprowicza i Kazimierza Przerwy-Tetmajera oraz czerpiące z ludowej poezji i melodyki utwory Romualda Twardowskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.
Koncert odbył się 15 listopada w Hallu Rektorskim Pałacu Kazimierzowskiego w ramach Roku Chopina na UW — a więc pod patronatem Jej Magnificencji Pani Rektor.


GRUDZIEŃ 2010

Johann Sebastian Bach – Magnificat D-dur BWV 243

A na koniec 2010 roku zaśpiewaliśmy Magnificat Bacha! Stało się to 12 grudnia w Archikatedrze św. Jana i 19 grudnia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina wraz z Dagmarą Barną, Józefem Orlińskim, Wandą Franek, Zbigniewem Malakiem i Sebastianem Boguszewskim w partiach solowych, z Orkiestrą Międzywydziałowego
Studium Muzyki Dawnej UMFC pod kierunkiem Agaty Sapiechy; całość poprowadził Andrzej Borzym. Niektórzy z nas mieli już okazję wykonywać to magiczne dzieło. Inni po raz pierwszy odczuwali jego moc. Nikt nie pozostał obojętny. Zapał i entuzjazm emanował także z młodych wykonawców, solistów i muzyków, którzy niejednokrotnie również po raz pierwszy zetknęli sie ze specyficznym wykonawstwem barokowej muzyki. Wierzymy, że nasza radość udzieliła się także słuchaczom. Ten wyjątkowo radosny Magnificat, na zakończenie burzliwego 2010 roku, przyniósł Nadzieję, zwiastował Dobrą Nowinę. Wszystkim wykonawcom pięknie gratulujemy i dziękujemy za wspólne wspaniałe przeżycia.